Práva na vizuál, časová a teritoriálna platnosť práv, dokúpenie práv, obrázky z databanky – s týmito pojmami denne fungujeme. Pri nepozornosti alebo nedorozumení v oblasti autorských práv a licencií nás tento omyl môže stáť nemalé finančné náklady a preto sa v tejto téme bližšie pozrieme na niekoľko praktických prípadov.
Referencia je najlepší spôsob, ako povedať svojim potenciálnym zákazníkom a verejnosti, že svoju robotu robíte dobre. Pozor však na správne využitie obrázkovej referencie!
Predstavte si, že na webovej stránke uverejníte referenciu, napríklad letáku, na ktorom robil váš grafik. V letáku bola použitá fotografia, na ktorú mal klient zakúpenú platnú licenciu, a ktorú vám pre potreby výroby grafiky poskytol. Môže sa stať, že vás bude kontaktovať niekto, kto je výhradným držiteľom autorských práv k danej fotografii, s tým, že na vašej webovej stránke našiel neoprávnene použitú fotografiu bez licenčnej zmluvy alebo bez dojednania s oprávnenými zástupcami autora. Porušujete tým autorský zákon č. 618/2003 Zz.
Hoci mal klient zakúpenú platnú licenciu na fotografiu, nemôže túto poskytovať tretím stranám, a to ani ako referenciu. V opačnom prípade ide o porušenie autorského zákona. Pokiaľ by bola na letáku použitá vlastná klientova fotografia, nejednalo by sa o porušenie autorského zákona.
Čo vás čaká, ak sa dopustíte takejto chyby? Môžete čeliť súdnemu sporu a niekoľkotisícovej pokute. Ak máte "šťastie", viete sa dohodnúť aj mimosúdne. Museli by ste však zakúpiť fotografie v určenej fotobanke vo výške, ktorá zodpovedá kalkulovanej finančnej požiadavke alebo by ste zaplatili dvojnásobok ceny licencie za neoprávnené použitie danej fotografie. V každom prípade sa účet za uverejnenie letáku ako referencie, na ktorom bola použitá fotografia klienta s jeho platnou licenciou, vyšplhá na stovky eur.
Zásada je, že pokiaľ si klient zakúpil fotografiu z fotobanky, reklamná agentúra alebo grafik môže túto fotku použiť len na klientove účely, t.j. môže byť publikovaná len na webe a materiáloch klienta. Nemôže byť poskytnutá ďalšej strane, napríklad slúžiť ako referencia reklamnej agentúre.
Klient dodal produktové fotografie firme, ktorá pracovala na tvorbe jeho novej webovej stránke. Na tom by nebolo nič zvláštne, ak by dodané fotografie, ktoré klient získal od svojho dodávateľa nemali vypršanú licenciu. Tento dodávateľ klienta neupozornil, že na fotografie má platnú časovo ohraničenú licenciu na 10 rokov.
Pokiaľ chce ktokoľvek fotografie s časovo ohraničenou licenciou používať, musí si od autora obnoviť licenciu. Účet za takéto pozabudnutie môže vyjsť cez tisícku eur.
Firmy, ktoré predávajú výrobky iných spoločností alebo veľkoskladu, by si mali vopred pozorne preveriť, aké práva sa vzťahujú na všetok vizuálny materiál a na akú dlhú dobu. Často sa stáva, že ide len o ústne podané informácie. Fotky zvyknú patriť zahraničným fotografom, ktorí poskytli firme licenciu na ohraničenú dobu.
Ideálnym riešením je buď zaobstarať si vlastné fotografie (osloviť firmu, ktorá sa zaoberá produktovou fotografiou, napríklad nás :)), alebo registrácia a využívanie fotobaniek, akými sú napríklad Shutterstock alebo 123rf.com, kde sa pridávajú desaťtisíce nových vizuálov denne za prijateľné ceny. Existuje aj mnoho skvelých fotobánk, ktoré poskytujú kvalitné fotografie s možnosťou stiahnutia obrázkov zadarmo, napríklad: pixabay.com, pexels.com, isorepublic.com, realisticshots.com.
V oblasti FMCG (Fast-moving consumer goods - Rýchloobrátkový spotrebný tovar) sa stal prípad, kedy bol pri natáčaní on-line videa v pozadí použitý hrnček dizajnovaný majiteľom jednej prevádzky. Video budilo na verejnosti rozporuplné reakcie, a majiteľ požadoval po realizátoroch videa odškodné, pretože ho vraj umiestnenie hrnčeka vo videu poškodilo. Predtým ústne s použitím hrnčeka vo videu súhlasil. Nakoniec došlo k mimosúdnej vzájomnej dohode.
Na internete sa denne používajú cez 2 miliardy obrázkov, z toho 80% bez platnej licencie.
Užívatelia aj majitelia práv v digitálnom prostredí čelia rôznym výzvam. Užívatelia často nemajú jasno v oblasti legálneho používania digitálnych obrázkov a následných možností licencie. Je pre nich tiež ťažké dopátrať sa majiteľa daného obrázku. Na druhej strane, majitelia práv majú len veľmi málo možností, aby dokázali vlastníctvo zdrojového obsahu. Tiež nemávajú adekvátne možnosti ako sledovať používanie svojich obrázkov s chráneným autorským právom a identifikovať porušenia.
Firma COPYTRACK vznikla v Berlíne a jej cieľom je pomáhať riešiť autorstvo digitálneho obsahu tým, že vytvorili digitálny register práv pre online obsah. COPYTRACK overuje užívateľov a spája digitálne duševné vlastníctvo. Platforma pozostáva z 5 krokov a začína s vytvorením účtu, nasleduje nahranie obrázkov, dôkaz autorstva a končí tým, že umelec získa plnú kontrolu nad autorskými právami. Užívatelia si tiež môžu zakúpiť licenciu priamo od tvorcu obsahu.
Pre platby vo flexibilnom licenčnom systéme sa používajú tzv. token-y. Umožnia sa tak automatické platby držiteľom práv na základe ich licencií v tomto ľahko použiteľnom rozhraní.
Zdroj: Copytrack.io, kde je možné získať aj podrobnejšie informácie
V praxi sa stáva, že grafici používajú svoje fotobanky a grafiku následne predávajú klientom ďalej. Správne by ale grafici mali do svojej práce a na faktúru uviesť aj nákup týchto fotografí ako jednotlivú položku. V prípade vyžiadania vie potom klient doložiť, že fotografia bola zakúpená realizátorom a následne preúčtovaná.
Určite je nevyhnutné prečítať si zmluvné podmienky danej fotobanky – použitie fotografií môže byť veľakrát mimo hranice licencie. Môže ísť o časové, alebo teritoriálne platnosti. Hotové vizuály môžu dokonca pozostávať z viacerých komponentov, z ktorých každý komponent môže mať iné, najmä časové práva. Sťahovanie fotografií z Google nie je dobrý nápad! Najlepšie je buď si zaobstarať vlastné fotografie alebo si ich zakúpiť z fotobaniek.
Svetový deň knihy a autorských práv vyhlásila UNESCO na 23. apríla (pravdepodobný dátum a deň úmrtia Williama Shakespeara).
Zdroj: Wikipedia
Prihlásením do nášho newslettru získate prístup k novinkám z nášho blogu, informácii o organizovaných webinárov a konzultácií v oblasti reklamy a online marketingu.
Ružomberská 6, 821 05 Bratislava
02/4848 4040
Po-Pia: 8:30 - 17:00